2016. szeptember 11., vasárnap

Ben H. Winters: Gyilkosság világvége előtt

Most már biztos, hogy 2016 az év, amelyben rákaptam a krimikre, pedig hol van még az év vége?
Valahogy megjött a kedvem a nyomozós, kicsit keményebb, egyszerűen másabb sztorikhoz, mint amiket eddig olvastam tonnaszámra, és élvezem.



A Gyilkosság világvége előtt ezek között is egy különlegesség, hiszen nem csak egy sima krimi, hanem egy olyan időszakban játszódik, amikor a Földet egy hatalmas aszteroida fenyegeti, a becsapódásának időpontja pedig október 3. Az USA-ban legalizálják a marihuánát, az internet kevesek kiváltsága, sokan felmondanak a munkahelyükön, hogy azt tegyék, amiről régóta álmodoztak, máshol instant háborúba kezdenek, ha már úgyis mindjárt itt a világvége. Az öngyilkosságok száma pedig ugrásszerűen megnövekedik.
Concorde városában egy látszólag öngyilkos férfi esetét kapja meg a nemrég kinevezett nyomozó, Henry (Hank) Palace, de munkatársaival ellentétben ő nem mondja olyan könnyen, hogy a férfi saját kézzel vetett véget az életének és gyilkosság ügyében kezd nyomozást. Talán ő az utolsó nyomozó az USA-ban, aki nem a világvégével, hanem a munkájával van elfoglalva. És miközben egyre többet tudunk meg a nyomozásról és az áldozatról, Peter Zell-ről, úgy feltárul előttünk nemcsak Hank, a főszereplő, hanem rengeteg másik szereplő múltja, személyisége is.

Bár vannak a regénynek hiányosságai, sokáig talán egyhangú és a "világvége" rész elég kidolgozatlan, én mégis rajongója lettem ennek történetnek és már most a kezembe venném a folytatást.
Maga a krimi szál nem a világ legnagyobb, legizgalmasabb bűncselekménye, de azért le tudja kötni ez embert és bár a végkifejletre nem jöttem rá száz százalékosan, azért voltak jó tippjeim.
Amiért mégis ennyire tetszett az az, ahogyan az író az emberek reakciót ábrázolta és nem mellesleg Palace nyomozót is nagyon megszerettette velem. Közhelyes szöveg, hogy minden ember más, de igaz, ahogyan ebben a történetben az is látszódik, hogy minden ember máshogyan reagál arra, hogy talán megvan a halálának a konkrét időpontja. És ahogyan a nyomozás halad előre úgy ismerhetjük (és szerethetjük) meg egyre jobban Palace nyomozót is. Én olvasás közben teljesen belebújtam a szerepébe és rendíthetetlenül hittem benne, hogy Peter Zellt meggyilkolták és nekem meg kell találnom a gyilkosát.
Ha valami nem mindennapi krimire vágytok, ez tökéletes választás lesz. (És már a második rész is olvasható magyarul, Végső ígéretek a címe.)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése